Photobucket


PEMBERITAHUAN!!!

Sebelum datang menempah, sila pastikan anda

SMS/WHATSAPP/WECHAT KE 012-642 3587 for the FAST RESPOND!

PM, EMEL ke jahitanfiza@gmail.com

Jika nak datang rumah hendaklah telefon dahulu di khuatiri tiada di rumah. Di galakkan menempah sekurang-kurangnya seawal 1 bulan sebelum tarikh mengambil.

Elakkan tempahan di saat-saat akhir ataupun pada kadar segera. Sebarang tempahan urgent/emergency/rushing/nak cepat tidak akan dipertimbangkan, harap maklum… (^^)

SENARAI BAJU DAN HARGA TEMPAHAN:

1- Baju Kurung Biasa (Lapik leher lembut): RM40

2- Baju Kurung Biasa Jahit Tindih Kasih: RM50

(jahit tindan diluar baju dan susunan kipas kain untuk menampakkan kekemasan)

3- Baju Kurung Riau | Kurung Pahang | Pesak Gantung: RM45

4- Baju Kurung SUTERA: RM50

5- Baju Jubah | Maxi Dress: RM55

6- Baju Kurung Biasa Berpiping: RM50

7- Baju Kurung Riau | Kurung Pahang | Pesak Gantung Berpiping: RM55

8- Baju Kurung Moden | Kurung Moden Peplum (tanpa kain): RM35

9- Baju Kebaya | Baju Kurung Moden : RM65

10- Baju Kurung Moden Peplum: RM70

11- Baju Blouse Perempuan (Mengikut Fesyen): RM35

13- Seluar Palazo | Skirt Labuh: RM30

14- Kain kipas belakang | Kain susun tepi | Kain Selisih Belah | Kain Tempah Depan | Kain Duyung | Kain Flowy: RM30


SENARAI HARGA BAJU BERLINING (2 KALI HARGA TEMPAHAN):

1. Baju Kurung Biasa:

(Lining penuh baju + kain) - Harga: RM80

(Lining baju sahaja) - Harga: RM65

2. Kurung Pahang | Kurung Riau | Pesak Gantung:

(Lining penuh baju + kain) - Harga: RM90

(Lining baju sahaja) - Harga: RM75

3. Baju Kebaya | Kurung Moden | Peplum:

(Lining penuh baju + kain) - Harga: RM130

(Lining baju sahaja) - Harga: RM95


Tahukah Anda Mengapa Upah Baju Mahal?

Adakah anda tahu kenapa, baju yang dibeli atau dipakai itu mahal harganya? Saya bagi info² tentangnya. Kemungkinan ada sesetengah daripada info ini ada yang anda memang dah tahu...

Jenama

Kak Fiza merupakan tukang jahit untuk Butik Permata. Butik Permata menjual sepasang baju kurung dengan harga RM150.00, tetapi masih ada yang beli, kalau letak harga lagi mahal pun sure orang beli jugak. Sebabnya Butik Permata memang sudah dikenali ramai. Salah satu sebab jenama itu sudah terkenal dan ada nama. Tapi jikalau Kak Fiza sendiri yang menjual pada jiran tetangga, dia hanya mampu menjual dengan harga RM30.00 saja sepasang, murah sangat tu. Sedangkan yang menjahit baju tersebut masih lagi dari hasil kerjatangan Kak Fiza (ini contoh tau).

Secara logiknya sebab Butik Permata kena bayar sewa BULANAN yang mencecah puluhan ribu ringgit. Jadi untuk menampung kos perbelanjaan terpaksalah letak harga tinggi.

Mutu Fabrik

Anda tengok semua fabrik itu macam sama saja kualitinya kan, tapi harganya lain² tak sama, tak percaya pergi survey dekat Nagoya, Kamdar atau Jakel.

Jahitan Tangan

Jangan nak komplen² kalau nak hantar baju jahit manik ke, jahit tulang belut ke, kalau dicas harga yang mahal. Jahitan tangan memang dicas mahal sedikit. Iyalah cuba pikir sejenak, dah lah satu² biji manik tu tukang jahit nak ngadap, lepas tu lama pulak tu proses menyudahkannya. Kekadang² tukang jahit tu kene fikir banyak kali nak terima ke tak, nak² pulak bila ada pelanggan yang tak paham bahasa. Jadi disebabkan jahitan tangan memerlukan tempoh yang lama dan teliti untuk disiapkan sebab itulah upah agak mahal sedikit.

Nak Baju Express

Tukang jahit ada banyak lagi baju hendak dijahit, nak² pulak kalau pelanggan yang tempah baju tu nak dalam masa 2/3 hari. Sudahlah banyak baju yang sampai awal perlu dijahit dahulu. Sebagai pelanggan anda sememangnya akan dicas 2 kali ganda. Standardlah kan... sebab anda dah potong Q orang lain.

Lining

Memang baju berlining ini akan dicas mahal. Lagi² baju yang ditempah pelanggan itu perlu full lining. Serupa juga macam menjahit dua pasang baju sekaligus. Tentulah kena cas double, tentu ramai yang sedia maklumkan. Tapi dimata kasar memanglah cuma nampak baju tersebut sepasang saja.


Baju Lelaki
Pakaian lelaki memang lagi mahal dari pakaian wanita. Ini kerana pakaian lelaki lebih rumit dan perlu kesabaran untuk menjahit. Tidak hairanlah kalau baju² seperti coat, blazer atau kemeja itu sehelai pun dah semakin tinggi harganya.

Jenis Fabrik

Bagi mereka yang biasa menempah baju walaupun stail atau jenis baju yang sama tetapi jenis fabrik yang digunakan tersebut agak rumit. Lagi pulak kalau jenis kain benang hitam, berlabuci, berbatu dan sebagainya. Fuhhh!!! ini kerana ia merumitkan proses menjahit pasal tu lah, biasanya tukang jahit akan cas lebih mengikut kesusahan dia melayan kerenah kain² anda semua.


Tiada ulasan:

Photobucket Photobucket
WIRID UTK MENDAPAT KEKAYAAN Subhanallah 33x alhamdulillah 33x allahuakbar 33x la ila ha illallah 1x baca selepas solat lima waktu,insyaallah berjaya.
Petua Murah Rezeki "Ya Allah cukupkanlah aku dengan perkara yg halal daripada yg haram dan kayakanlah aku dengan anugerahMu drpd meminta2 kpd selainMu" * Istighfar * Solat sunat taubat * Zikir Ya Wahhab 300x (60 x 5 slps solat) * Surah al-Waqi'ah setiap mlm * Solat sunat Dhuha * Selawat 3x setiap kali melalui pintu (rumah, kenderaan, ofis) * Semasa dlm perjalanan baca Subhannallah & Lailahailla anta 41x then psg niat bahawa aku akn dpt rezeki pd hari ni * Bismillah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...